Alle artikels in dit dossier

Meerwaardebelasting · aanmerkelijk belang

Verkoopt u ooit uw vennootschap? Dit moet u weten over de meerwaardebelasting. Bent u zelfstandig ondernemer en bezit u zelf 20 % of meer van de aandelen van uw vennootschap? Dan raakt de nieuwe meerwaardebelasting, …

Motor op de vennootschap? Bewijs het beroepsgebruik

Het hele verhaal in 30 seconden. Wat gebeurde er? Een orthodontist kocht via zijn vennootschap een Ducati. De uitleg: de motor diende om medisch materiaal op te halen voor de praktijk. De vennootschap trok alle …

Je vereenvoudigde aangifte is een voorstel, geen eindafrekening

Krijg jij of je partner dit jaar een voorstel van vereenvoudigde aangifte (VVA)? Je bent niet alleen: bijna 3,93 miljoen Belgen ontvangen er een. De fiscus vult vooraf in wat hij weet en rekent meteen …

Voordelen van alle aard > 20 % bezoldiging: wat is er veranderd?

Stel: je betaalt jezelf via je vennootschap een loon van €24.000 cash, plus een bedrijfswagen, gratis woning, verwarming en smartphone. Klinkt als een slim loonpakket. Maar als die voordelen in natura meer dan 20% van …

Starten als zelfstandige in 2026: eenmanszaak of meteen een BV?

Eenmanszaak of meteen een BV oprichten? Vergelijk de drie vormen en lees alle fiscale wijzigingen 2026. Heldere startersgids van VDVAccountants.be

Meerwaardebelasting 2026 in België: opt-in, opt-out en de vrijstelling van 10.000 euro uitgelegd

De meerwaardebelasting is nu officieel gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Toch geldt de regeling al sinds 1 januari 2026. Precies daarom krijgen wij vandaag veel vragen van klanten. Vooral over opt-in of opt-out, over de …

📢 Meerwaardebelasting 2026: Kiest u voor Opt-in of Opt-out?

Heeft u al bericht gekregen van uw bank? De geplande invoering van de meerwaardebelasting op financiële activa per 1 januari 2026 komt dichterbij. Hoewel de wetgeving met terugwerkende kracht ingaat, moet u nu al een …

Hoe versneld een dividend uitkeren ?

Nog tot 1 mei 2026. Dan betaalt u 3% meer belasting op wat u uit uw vennootschap haalt.Op €100.000 is dat €3.000. Zomaar. 3 manieren om dit nog te regelen:→ Jaarrekening 2025 vervroegd goedkeuren→ Tussentijds …

Vanaf 2026 wijzigt er heel wat op het niveau van jouw vennootschap en de belastingen.

Een korte opsomming van de directe fiscale impact op je portemonnee:👉 Geld uithalen wordt duurder: De belasting op dividenden (VVPR-bis) en de liquidatiereserve stijgt van 15% naar 18%.👉 Hogere looneis voor gunsttarief: Wil je het …