Vanaf 1 januari 2026 wordt een aanzienlijke verschuiving in de wijze van facturatie ingevoerd: e-facturatie wordt de standaard voor alle transacties tussen belastingplichtige ondernemingen.

Deze verandering betekent het einde van de traditionele facturering op papier of in pdf-formaat, en zet een stap richting een meer digitale, efficiënte en ecologisch verantwoorde bedrijfsvoering.

OnderwerpDetails
Invoering e-invoiceVanaf 1 januari 2026 is elektronische facturatie verplicht voor facturen tussen ondernemingen.
Waarom ?Verkleinen van de btw-kloof en administratieve vereenvoudiging voor ondernemingen.
In het kader van de Europese Richtlijn 2014/55/EU verplichten almaar meer overheden in Europa het gebruik van de elektronische factuur.
Wat is een
e-factuur?
In plaats van de oude methode van ingescande facturen of pdf-bestanden, maakt e-facturatie gebruik van XML-bestanden.
Uniek aan e-facturatie is dat het niet via e-mail verloopt, maar via Peppol. Dit is een speciaal ontwikkeld netwerk voor het veilig versturen van digitale zakelijke documenten.
Voor wie verplicht ? Vanaf 1 januari 2026 wordt dit ook de norm voor alle transacties tussen belastingplichtige ondernemingen onderling. Dat betekent dus in principe dat elk bedrijf – ook het jouwe – vanaf 2026 moet overschakelen op elektronisch factureren. De verplichting geldt dus zowel voor grote bedrijven en kmo’s als voor eenmanszaken.
Hoe een e-invoice opmaken? Het opstellen en verwerken van e-facturen gebeurt via gespecialiseerde facturatiesoftware. Voor het verzenden en ontvangen van deze e-facturen is toegang tot een Peppol Access Point essentieel.
Wij gebruiken voor onze klanten de app ‘Billit’ hiervoor. Voordeel is dat Billit een oplossing biedt voor beide vereisten.
Fiscale stimuliVerhoogde investeringsaftrek van 20.5% voor digitale investeringen en een tijdelijk verhoogde kostenaftrek van 120% voor de kosten van factureringspakketten en advieskosten.